Jak powinna wyglądać dieta w insulinooporności? Co jeść? Czego unikać?

Jak powinna wyglądać dieta w insulinooporności? Co jeść? Czego unikać?

Tu liczy się przede wszystkim indywidualizm i obserwacja. Należy pamiętać, że kalorie są sprawą drugorzędową. Najważniejsze jest to, aby nie stymulować trzustki do wyrzutu insuliny! Co go powoduje? Nadmiar węglowodanów (złożonych i prostych). Cukry proste wywołają większy skok glukozy we krwi, a co za tym idzie insuliny, ale węglowodany złożone również (trochę wolniej, ale jednak). Dieta na niskim indeksie/ładunku glikemicznym też nie zawsze się sprawdza. Produkty z niskim IG wywołują u zdrowej osoby niższy skok cukru we krwi, np. chleb żytni ma indeks niski, a chleb biały indeks wysoki, co oznacza, że taka sama ilość wymienionych chlebów wywoła różny skok cukrów we krwi, jednak u  osób insulinoopornych obydwa produkty stymulują nadmierny wyrzut insuliny przez trzustkę…

Dieta w IO powinna być dietą wysokotłuszczową
Dlaczego? Tłuszcz nie wywołuje wyrzutu insuliny, a wręcz obniża go. Dzięki udziałowi tłuszczu w posiłku z węglowodanami wzrost glukozy we krwi, a co za tym idzie wyrzut insuliny będzie dużo niższy i nie tak gwałtowny więc dostarczone kalorie nie zamienią się z tkankę tłuszczową.

Co warto jeść przy insulinooporności?

  • mięso – wszystkie rodzaje, także te tłuste – wieprzowina, wołowina, dziczyzna, cielęcina, jagnięcina,
  • przetwory mięsne tj. dobrej jakości kabanosy, boczek. Należy zwrócić uwagę na jakość i źródło pochodzenia mięsa, dodatek konserwantów, cukru itd..
  • podroby- żołądki, wątróbka, domowy pasztet,
  • ryby morskie i oceaniczne (śledź, halibut, łosoś atlantycki, makrela),
  • jaja – w każdej postaci: jajecznice, omlety, sadzone, gotowane na miękko, surowe żółtko.
  • warzywa – najlepszym wyborem będą wszystkie zielone warzywa,
  • orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, migdały, makadamia,
  • przetwory z kokosa (woda, masło, mleko, mleczko, śmietana),
  • awokado,
  • erytrol- jego dodatek do posiłku spowoduje także mniejszy wyrzut insuliny.

Jedząc 5-6 posiłków ciągle pobudzamy trzustkę do wydzielania insuliny. Osoby z IO powinny skupić się na tym, żeby po pierwsze nie spożywać zbyt wielu węglowodanów, ale także aby jak najrzadziej spożywać posiłki – np 3, 4 duże, wysokotłuszczowe (są znacznie bardziej sycące, więc nie mamy potrzeby jeść co 3h, ale np co 4-5h). Nie jest wskazane podjadanie między posiłkami owoców, marchewek, gum do żucia, picie owocowych herbat, soków itp (nadal pobudzamy naszą trzustkę do pracy).

suplementacja przy insulinooporności

  • witaminą D3 i K2 MK-7,
  • omega 3 dobrej jakości,
  • resveratrol, kwercetyna,
  • probiotyki
  • R-ALA – pomaga regulować gospodarkę cukrowo-insulinową,
  • kompleks witamin B, najlepiej w formie zmetylowanej
  • zakwaszacze żołądka: np. ocet jabłkowy naturalnej fermentacji czy betaina HCL
  • enzymy trawienne,
  • selen, cynk, magnez, chrom,
  • spirulina, chlorlla,
  • przyprawy typu cynamon cejloński, kurkuma.

Tutaj przeczytacie o tym, jak przywrócić wrażliwość komórek na insulinę.

Insulinooporność jest chorobą, której nie można lekceważyć! Należy wsłuchiwać się w organizm. Pamiętajcie: lepiej zapobiegać niż leczyć.

E-book: Dieta w insulinooporności

E-book: Dieta w insulinooporności

69,99 zł

E-book ten zawiera krótki poradnik dotyczący tego co jeść, czego unikać, a także 7-dniowy jadłospis (plan, w którym posiłki można wymieniać między sobą, a dania powtarzać, aby maksymalnie ułatwić sobie gotowanie :)) Do wyboru są 3 warianty kaloryczności: 1600 kcal, 1800 kcal, 2000 kcal.

Przejdź do sklepu →

Subscribe
Powiadom o
guest
11 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Karolina K.

a co z nabiałem? są opinie, że nabiał jest bardzo insulinogenny i powinien być całkowicie wykluczony z diety przy IO, ale opinie są w tym temacie podzielone, a ja już zgłupiałam. Bardzo lubię nabiał praktycznie pod każdą postacią, a za świeże mleko dałabym się pokroić tylko teraz nie wiem czy mogę go spożywać czy nie mogę?

Surowa Ilona

Dieta wysokotluszczowa jest degeneracyjna, zakwaszajaca I wysusza na poziomie komórkowym.

Agnieszka

Jaką jest minimalna dzienna dawka węglowodanów np chleb graham, kasze. Czy można wolę zrezygnować z węglowodanów?

monika

Ja mam inny problem, czasami wybudzam sie w nocy i jestem potwornie ale to potwornie glodna i musze cokoliwek zjesc kawałeczek, czy to moze swiadczyc o zaburzeniu w zwiazku z io, mialam jedynie robioną krzywą cukrowa ktora wygladała tak 90 na czczo 102 po h 112 po 2

Patrycja

A co jeśli oprócz insulinooporności ma się dodatkowo stwierdzone stłuszczenie wątroby? Wtedy również należy jeść dietę wysoko-tłuszczową? Pozdrawiam.

Małgosia

Jestem dokładnie w tej samej sytuacji i porównując obie diety wyrzuciłam z wątrobowej to czego zakazuje IO (m.in. burak, marchew, białe, pszenne pieczywo, makarony – grahamkę dopuszczają obie diety! – cukier oczywiście, masło, margarynę i podobne, zmienniaki (choć czasami zdarza mi się zjeść z wody, 1, 2 sztuki średniej wielkości i organizm reaguje dobrze). Wątrobowa zakazuje tłustych rzeczy np. makreli, łososia, tłustych mięs, orzechów, cebuli ale dodawanie ich w niedużych ilościach nie powinno szkodzić, dlatego trzeba po ich zjedzeniu dobrze przyglądać się sobie i reakcji organizmu. Obie diety łączy wiele elementów i naprawdę ich połączenie (a da się to zrobić… Czytaj więcej »

Item added to cart.
0 items - 0,00