Jak poradzić sobie z zaparciami?

Jak poradzić sobie z zaparciami - banner

W dzisiejszych czasach zaparcia są problemem, który dotyka ludzi w każdym wieku. Powodują trudności w oddawaniu stolca, bóle brzucha, gazy, wzdęcia, utratę apetytu, hemoroidy, czasami prowadzą do uszkodzeń jelita lub odbytu.

Przyczyny zaparć

  • nieodpowiednia dieta,
  • stres związany z szybkim tempem życia, pracą,
  • zbyt mała ilość przyjmowanych płynów,
  • zaburzona flora bakteryjna,
  • niska aktywność fizyczna,
  • siedząca praca,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • nadużywanie środków przeczyszczających,
  • zbyt dużo cukru w diecie,
  • nietolerancje pokarmowe i alergie (np. u dzieci uczulonych mleko krowie powoduje twarde stolce),
  • leki: żelazo, hamujące wydzielanie kwasu solnego, przeciwbólowe, antydepresanty, rozkurczowe,
  • niedobory magnezu i kwasu foliowego lub ogólnie witamin z grupy B,
  • choroby: problemy z tarczycą, problemy z wątrobą,
  • pasożyty,

Co zrobić aby pozbyć się problemu i poprawić perystaltykę jelit?

  • Wprowadzić aktywność fizyczną – ćwiczenia pomagają w przesuwaniu się resztek pokarmu w jelitach. Wystarczy aktywność typu spacery, wchodzenie po schodach. Dodatkowo warto wykonywać niektóre obowiązki na stojąco (np. używać biurka stojąc).
  • Zwiększyć ilość spożywanego błonnika – błonnik wiąże się z wodą* w jelitach przez co zwiększa objętość mas kałowych, przyspiesza perystaltykę i wspomaga usuwanie niestrawionych resztek pokarmowych. Ma zdolność wiązania substancji toksycznych i metali ciężkich.
    Pamiętajmy że każdy posiłek powinien zawierać włóknistą część żywności. Najlepsze źródła błonnika to: zielone warzywa liściaste (sałaty, szpinak), brokuły, kalafior, brukselka, świeże i suszone owoce (figi, śliwki), orzechy, pestki, nasiona (chia, siemię lniane).
    *Jeśli nasza dieta jest bogata w błonnik, jednak pijemy zbyt mało płynów, niestety możemy nasilić problem zaparć. Błonnik napęcznieje, ale jego usunięcie będzie utrudnione.
  • Zwiększyć ilość wypijanych płynów – odpowiednie nawodnienie jest kluczowe nie tylko dla naszego zdrowia, ale też dla usprawnienia procesu trawienia i wydalania.
    Starajmy się wypijać co najmniej 2l płynów dziennie (czysta woda, ziołowe herbaty, świeżo wyciskane soki warzywne). Płyny powinny być ciepłe lub mieć temperaturę pokojową.
  • Zadbać o prawidłową florę jelitową – do diety warto włączyć żywność zawierającą probiotyki i prebotyki:
    – probiotyki (bakterie probiotyczne) – pożyteczne żywe organizmy, które wzmacniają i przywracają naturalną równowagę organizmu i systemu odpornościowego.
    – prebiotyki – składniki pożywienia pobudzające wzrost lub aktywność korzystnych szczepów bakterii.
    Dlaczego warto dbać o florę jelitową? Przeczytasz tutaj.
  • Wzbogacić potrawy o zioła i przyprawy – niektóre przyprawy i zioła poprawiają pracę układu trawiennego (kurkuma, pieprz Cayenne, pieprz czarny, kurkuma, imbir, oregano, rozmaryn, koper, kolendra, kminek, goździki).
  • Wprowadzić do diety miąższ z aloesu – aloes oczyszcza przewód pokarmowy i poprawia trawienie. Dzięki swoim adaptogennym właściwościom może pomagać zarówno przy zaparciach jak i biegunkach, przywracając prawidłowy cyklu trawienia. Dowiedziono, że zawarte w aloesie substancje zwiększają zawartość wody w masach kałowych, pobudzając perystaltykę jelit i wydzielanie śluzu, doprowadzając do szybkiego wypróżnienia.
    Wiecej o aloesie przeczytaj tutaj.
  • Spożywać dobrej jakości tłuszcze – zdrowe tłuszcze, takie jak olej kokosowy, oliwa z oliwek, awokado, tłuste ryby, masło, orzechy i nasiona sprawiają, że stolec ma „lepszy pośizg” i wspomagają poruszanie resztek pokarmowych przez jelita.
  • Uzupełnić niedobór magnezu – niedobór magnezu wywołuje zahamowanie pasażu jelitowego.
E-book: Zdrowa dieta dla każdego

E-book: Zdrowa dieta dla każdego

69,99 zł 59,99 zł

Chcesz zadbać o swoje zdrowie, ale nie masz pomysłów na zdrowe, smaczne i szybkie posiłki? Jeśli tak, to ten e-book jest dla Ciebie! Znajdziesz w nim 7-dniowy plan posiłków, który uwzględnia sezonowe warzywa i owoce. Do wyboru są 4 warianty kaloryczności: 1600 kcal, 1800 kcal, 2000 kcal, 2200 kcal.

Przejdź do sklepu →

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
dekoro

Na zaparcia pomaga Goko. Cóż, kto by pomyślał, że może chodzić o pozycję przy wypróżnianiu? Że trzeba w kucki? Tak, to dziwne, ale skoro pomaga i rozwiązuje problemy, to nawet specjalnie nie ma się nad czym zastanawiać. Wiem, jak było u nas, z jakimi krokami to się wiązało, ile było poszukiwań. A testowaliśmy naprawdę wiele metod.

Item added to cart.
0 items - 0,00