tel.: 791-815-460
dietetyk@odzywiajsiezdrowo.pl
sklep@odzywiajsiezdrowo.pl

Praktyczny Poradnik Świąteczny

Święta są po to, by je celebrować, spędzać z rodziną, przyjaciółmi i cieszyć się wspólnie spędzonym czasem (i jedzeniem :) ). Przede wszystkim nie należy myśleć o diecie. Nie warto stresować się kaloriami w pierogach, pierniku Mamy czy serniku przygotowanym przez Babcię. Jeśli odżywiasz się odpowiednio na co dzień, dbasz o dobór produktów i aktywność fizyczną, to kawałek ciasta nie wpłynie na Twoje zdrowie (oczywiście o ile jesteś osobą zdrową i nie jesteś na diecie eliminacyjnej).

Mam dla Ciebie kilka porad dotyczących tego, co zrobić by przez Święta nie czuć się ciężko i cieszyć się tym magicznym czasem.

W wigilijny poranek zjedz pełnowartościowe śniadanie, które nasyci Cię na kilka następnych godzin. Co możesz wybrać? Wszystko. Jeśli zwykle rano jadasz jajecznicę, to ją przygotuj, jeśli wolisz omlet ze szpinakiem, to też będzie dobre rozwiązanie. Jeżeli wolisz kolorowe kanapki lub śniadanie na słodko również możesz je wybrać :) Najważniejsze jest to, aby wieczorem do stołu nie siadać z pustym żołądkiem, ponieważ na 100% się przejesz (i nie będziesz się czuć komfortowo).

Tutaj jest kilka propozycji:
- Kotleciki z cukinii i indyka z sałatką warzywną
- Jajko pieczone w awokado
- Kanapki z awokado i jajem
- Muffinki jajeczne z warzywami
- Przepyszne placuszki jogurtowe z owocami
- Placuszki bananowe
- Czekoladowy omlet z masłem migdałowym

Na drugie śniadanie zjedz lekką sałatkę lub wypij zielony koktajl. Dostarczą Ci witamin i składników mineralnych, a dodatkowo błonnika, który Cię nasyci i pobudzi jelita do pracy.

Tutaj jest kilka propozycji:
SAŁATKI:
- Sałatka grecka
- Sałatka z krewetkami
- Sałatka z indykiem i mango
- Cytrusowa sałatka
- Lekka sałatka z burakiem i pomarańczą

KOKTAJLE:
- Zielony koktajl ze szpinakiem, bananem, pomarańczą, kiwi i pietruszką
- Zielony koktajl ze szpinakiem, kiwi, pomarańczą

- Zielony koktajl ze szpinakiem, ananasem i kiwi
- Zielony koktajl z mango i awokado
- Zielony koktajl z awokado, banana, pietruszki i jabłka
- Zielony koktajl ze szpinaku, pietruszki, kiwi i selera
- Zielony koktajl ze szpinaku, selera, kiwi, ananasa i pomarańczy


W ciągu dnia pij spore ilości wody z dodatkiem cytryny lub imbiru, aby przygotować żołądek przed kolacją. Dodatkowo warto zaopatrzyć się w wszelkiego rodzaju herbaty – zieloną, białą, czerwoną, melisę, rumianek, a także miętę i herbatkę z kopru włoskiego, które wspomagają trawienie i odciążają wątrobę.

Niektóre tradycyjne polskie potrawy świąteczne nie należą do zbyt lekkich, jednak niektóre z nich możesz przygotować w trochę inny sposób:
- Pieczone pierogi z kapustą i grzybami,
- Pieczone pierogi z kurkami,
- Barszcz na zakwasie,
- Śledzie korzenne,
- Śledzie w occie z cebulką,
- Śledzie po kaszubsku,
- Śledzie ze śliwkami i orzechami,
- Zupa krem grzybowa,
- Pieczony pasztet z wątróbką i żurawiną
- Uszka wigilijne (tu już w wersji zwykłej, nie fit :) )


Podczas kolacji wigilijnej nie nakładaj sobie wszystkiego od razu. Zastanów się czego chcesz spróbować. Jedz powoli, delektuj się smakiem potraw, każdym kęsem. Jedząc wolniej zjesz mniej i szybciej poczujesz sytość. Żołądek zdąży zawiadomić Twój mózg o tym, że się już napełnił.
Nie jedz na siłę
. Porcje nakładaj samodzielnie na talerz (Ciocie/Babcie/Rodzice nakładają porcje „od serca” przez co często musisz wpychać w siebie jedzenie);

W kolejne świąteczne dni unikaj potraw w panierkach, przygotowywanych na głębokim oleju, zaciąganych mąką, zrezygnuj ze zbędnych dodatków do potraw, np. białego pieczywa, makaronu, ziemniaków. Dlaczego? Bo to "zapychacze" - wypełnisz nimi swój żołądek i zabraknie miejsca na inne pyszności :) Jedz potrawy na które masz naprawdę ochotę i takie, których nie jadasz na co dzień (najlepiej wybierać głównie ryby, które w ciągu roku pojawiają się na talerzach dość rzadko).

Jeśli chodzi o ciasto: na prawdę nic strasznego się nie stanie jeśli je zjesz. Wybieraj mniejsze kawałki, tak by spróbować wszystkiego, a nie wpychać w siebie na siłę ("bo nie wypada odmówić bliskim").

Może dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie trochę zdrowszych (lżejszych) wersji słodkości?
- Kruche ciasteczka świąteczne
- Pralinki marcepanowe
- Pralinki z masłem orzechowym
- Pierniczki bezglutenowe z mąką z ciecierzycy,
- Pierniczki bezglutenowe,
- Pierniczki wegańskie (bez glutenu, laktozy i jaj)
- Podwójnie czekoladowe ciasto dyniowe (a'la piernik)
- Mocno czekoladowy chlebek bananowy

Dodatkowo na stronie w zakładce "słodkości" znajdziesz sporo przepisów na smakołyki :)

Nie spędzaj Świąt przed telewizorem z pilotem w ręku, lub siedząc ciągle przy stole. Po wspólnym posiłku – razem z rodziną idź na spacer. Dzięki temu umocnisz więzi rodzinne, a dodatkowo pobudzisz pracę jelit. Po aktywności na świeżym powietrzu będziesz czuć się znacznie lżej.

W te Święta przede wszystkim zadbaj o relacje z bliskimi. To one są w tym wszystkim są najważniejsze. Nie stół uginający się od potraw, a rodzina i przyjaciele. Postaraj się jak najwięcej czasu spędzać z osobami ma których Ci zależy.


Trwa wczytywanie komentarzy...
Autorka
autorka

Katarzyna Wawrzyniak - Piekarska, dietetyk kliniczny

czytaj więcej...

Facebook

Kontakt


tel.:791-815-460
dietetyk@odzywiajsiezdrowo.pl
sklep@odzywiajsiezdrowo.pl