tel.: 791-815-460
dietetyk@odzywiajsiezdrowo.pl
sklep@odzywiajsiezdrowo.pl

Naturalne leczenie niedoczynności tarczycy

Tak jak pisałam w poprzednim artykule nieprawidłowe funkcjonowanie tarczycy może spowodować szereg zaburzeń w organizmie.

Jeśli cierpisz na niedoczynność tarczycy z pewnością szukasz dla siebie ratunku. Przeglądasz czasopisma, książki i Internet. Informacji jest mnóstwo, jednak często są bardzo rozbieżne… Leczenie chorób tarczycy wymaga długoterminowych działań. Pierwotna przyczyna najczęściej nie leży w samej tarczycy, a w systemie immunologicznym. Kluczem do poprawy funkcjonowania tarczycy jest odnalezienie przyczyny, wyeliminowanie jej oraz odpowiednia dieta bogata w naturalną żywność.

Produkty i substancje, które powodują problemy z tarczycą.
Są to przede wszystkim produkty rafinowane, przetwarzane, pasteryzowane, GMO, konserwowane, aromatyzowane, barwione, oraz:

Soja - badania wskazują, że soja może mieć silne właściwości zmniejszające pracę tarczycy (nawet tak mała ilość jak 50g soi może osłabić istotnie pracę tarczycy).

Gluten -  budowa molekularna tarczycy jest prawie identyczna z glutenem, co zwiększa ryzyko ataku autoimmunologicznego (o nieszczelnych jelitach przeczytasz tutaj)

Goitrogeny - mogą zakłócać funkcjonowanie tarczycy, ale gotowanie produktów zawierających je powoduje dezaktywację tych substancji. Produkty zawierające goitrogeny to: brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, kapusta włoska, kalarepa, brukiew, rzepa, proso, maniok, gorczyca, bataty, szpinak, truskawki, brzoskwinie, rzeżucha, orzeszki ziemne i piniowe, soja, rzodkiewka. Rzeżuchę i rzodkiewkę można jeść z umiarem, soję i orzeszki ziemne całkowicie wyeliminować, pozostałe można jeść po ugotowaniu.


Jak wspomagać tarczycę?

- zwiększyć spożycie białka, którego źródłem są między innymi: mięso (ale wolne od hormonów i antybiotyków w tym podroby), jaja, ryby;

- zwiększyć spożycie tłuszczu - niewystarczająca ilość tłuszczu zaostrza zachwianie równowagi hormonalnej. Do naturalnych zdrowych źródeł tłuszczy należą: oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, masło ghee, smalec, olej kokosowy, mleko kokosowe, awokado, len, ryby, orzechy. Oleje roślinne rafinowane należy wyeliminować całkowicie;

- uzupełniać niedobory mikroelementów : witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę D, kwasy tłuszczowe Omega-3, żelazo, selen, cynk miedź, jod;

- sięgać po żywność zawierającą lub wspomagającą produkcję glutationu. Jest to najsilniejszy przeciwutleniacz, który wzmacnia układ odpornościowy. Znajduje  się w szparagach, brokułach, brzoskwiniach, szpinaku, czosnku, awokado, kurkumie, grejpfrutach, kapuście, orzechach włoskich, ostropeście plamistym, surowych jajach;

- dbać o prawidłową florę bakteryjną jelit - 20% funkcji tarczycy zależy od zdrowych bakterii jelitowych. Należy uzupełniać je probiotykami: np. spożywać produkty fermentowane: kiszoną kapustę, ogórki itp.;

- unikać produktów przetworzonych,  środków pielęgnacyjnych i kosmetyków zawierających dużo chemii;

- unikać stresu, zadbać o relaks – tarczyca jest niezwykle wrażliwym organem i bardzo silnie reaguje na stres;


Suplementy na niedoczynność tarczycy

Witaminy i minerały są niezwykle istotne dla zdrowia tarczycy. Również różnego rodzaju zioła mogą wzmocnić jej funkcjonowanie.

Witaminy z grupy B – witamina B12 znajduje się w każdej komórce organizmu. Niezbędna jest dla metabolizmu komórkowego i produkcji energii. Bez niej tarczyca nie może funkcjonować optymalnie. Przy niedoczynności bardzo powszechny jest niedobór witaminy B12. Jej brak może być przyczyną, bądź może pogłębiać niedoczynność. Przy nieszczelnych jelitach oraz źle funkcjonującej wątrobie wchłanianie jej jest mocno ograniczone.

Witamina D - ponad miliard ludzi na świecie ma jej niedobór. Optymalne stężenie witaminy D we krwi to 50-80 ng/ml. Poziom poniżej 32 ng/ml przyczynia się do zakłócenia pracy hormonów. Witamina ta reguluje układ odpornościowy, co jest niezwykle ważne w przypadku autoimmunologicznej niedoczynności

Witamina A - potrzebuje jej układ odpornościowy,  jest niezbędna do syntezy hormonów i produkcji T3. Bez wystarczającej ilości witaminy A bardzo szybko spada poziom hormonu tarczycy.

Selen - jest głównym kofaktorem dla kluczowego enzymu tarczycy 5’dejodynazy. Enzym ten przekształca T4 w T3 i może pomóc w normalizacji równowagi hormonalnej tarczycy.

Cynk - jego niedobór wpływa na hamowanie produkcji T3, a także na odporność organizmu. Ponadto, tak jak selen, wpływa na działanie 5’dejodynazy.

Jod - brak jodu utrudnia naturalną detoksyfikację organizmu, prowadzi do powstawania komórek rakowych i wywołuje niedoczynność tarczycy. Tarczyca wchłania jod i przez to zastępuje inne nagromadzone toksyny. Ważne jest by unikać nadmiernego przyjmowania jodu przez osobę dotkniętą Hashimoto albo nadczynnością tarczycy (trzeba zwracać uwagę na samopoczucie, ponieważ niektórym osobom cierpiącym na Hashimoto jod pomaga).

Bromelaina - enzym trawiący białka, znajdujący się w ananasie. Pomaga zmniejszać stan zapalny.

Ashwagandha (Withania somnifera) - jest to adaptogenne zioło mające wiele korzystnych właściwości: znacznie poprawia funkcjonowanie wątroby i pomaga stabilizować poziom kortyzolu, dzięki czemu pobudzana jest synteza hormonów T3i T4. Poprawia samopoczucie. Ma bardzo silne działanie: może doprowadzić do nadczynności tarczycy, dlatego należy ją przyjmować pod kontrolą

Korzeń lukrecji - Korzeń ten może być korzystny dla tarczycy i gruczołów nadnerczy. Pomaga osobom o niskim poziomie kortyzolu (zmęczenie nadnerczy).

Grzyby reishi - są bardzo dobrym źródłem selenu. Mają mnóstwo innych korzystnych właściwości, m.in. wzmacnianie systemu odpornościowego.

Żeńszeń - syberyjski, brazylijski, koreański czy azjatycki, amerykański i chiński, wszystkie są korzystne dla układu hormonalnego, a zatem dla tarczycy.

Forskolina - Coleus forskohlii - stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej, poprawia funkcjonowanie tarczycy (poprawia konwersję T4 w T3)

Rhodiola Rosea - adaptogen, poprawia funkcje poznawcze, zapobiega mgle mózgowej i zmniejszonej koncentracji, które bardzo często towarzyszą niedoczynności tarczycy. Dobry w walce z przewlekłym zmęczeniem, stresem, impotencji. Wzmacnia układ odpornościowy.

Bakopa drobnolistna - Brahmi, Bacopa monniera - środek poprawiający pamięć i koncentrację, chroni układ nerwowy przed negatywnymi skutkami starości. Wymiata wolne rodniki i nadtlenki. Pobudza pracę tarczycy, reguluje stężenie hormonow tarczycy.

Morszczyn pęcherzykowaty - bladderwrack - glon, który może być pomocny w niedoczynności tarczycy wywołanej niedoborem jodu w diecie.

UWAGA! Wszystkie te substancje należy przyjmować pod kontrolą, aby sobie nie zaszkodzić.

Warto przeczytać:
- Niedoczynność tarczycy - jakie badania zrobić? Jak je interpretować?

- Jak naturalnie poprawić konwersję hormonów tarczycy?


Źródła:
www.mindbodygreen.com/0-3139/13-Ways-to-Treat-Hypothyroidism-Naturally
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15543918
www.thyroid.org/thyroid-events-education-media/about-hypothyroidism/
www.organiclifestylemagazine.com/issue/15-understand-hypothyroidism-prevention-and-natural-remedies/
www.hutano.com.au/naturopathy/6-herbs-that-improve-support-and-improve-thyroid-function/


Trwa wczytywanie komentarzy...
Autorka
autorka

Katarzyna Wawrzyniak - Piekarska, dietetyk kliniczny

czytaj więcej...
FACEBOOK