Jak powinna wyglądać dieta w insulinooporności? Co jeść? Czego unikać?

O tym czym jest insulinooporność przeczytacie tutaj: Insulinooporność - co to takiego? Na czym polega?

Jak powinna wyglądać dieta?
Tu liczy się przede wszystkim indywidualizm i obserwacja. Należy pamiętać, że kalorie są sprawą drugorzędową. Najważniejsze jest to, aby nie stymulować trzustki do wyrzutu insuliny! Co go powoduje? Nadmiar węglowodanów (złożonych i prostych). Cukry proste wywołają większy skok glukozy we krwi, a co za tym idzie insuliny, ale węglowodany złożone również (trochę wolniej, ale jednak). Dieta na niskim indeksie/ładunku glikemicznym też nie zawsze się sprawdza. Produkty z niskim IG wywołują u zdrowej osoby niższy skok cukru we krwi, np. chleb żytni ma indeks niski, a chleb biały indeks wysoki, co oznacza, że taka sama ilość wymienionych chlebów wywoła różny skok cukrów we krwi, jednak u  osób insulinoopornych obydwa produkty stymulują nadmierny wyrzut insuliny przez trzustkę...

Dieta w IO powinna być dietą wysokotłuszczową. Dlaczego?
Tłuszcz nie wywołuje wyrzutu insuliny, a wręcz obniża go. Dzięki udziałowi tłuszczu w posiłku z węglowodanami wzrost glukozy we krwi, a co za tym idzie wyrzut insuliny będzie dużo niższy i nie tak gwałtowny więc dostarczone kalorie nie zamienią się z tkankę tłuszczową.

Co warto jeść?
- mięso – wszystkie rodzaje, także te tłuste - wieprzowina, wołowina, dziczyzna, cielęcina,  jagnięcina,
- przetwory mięsne tj. dobrej jakości kabanosy, boczek. Należy zwrócić uwagę na jakość i źródło pochodzenia mięsa, dodatek konserwantów, cukru itd..
- podroby- żołądki, wątróbka, domowy pasztet,
- ryby morskie i oceaniczne (śledź, halibut, łosoś atlantycki,  makrela),
- jaja – w każdej postaci: jajecznice, omlety, sadzone, gotowane na miękko, surowe żółtko.
- warzywa – najlepszym wyborem będą wszystkie zielone warzywa,
- orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, migdały, makadamia,
- przetwory z kokosa (woda, masło, mleko, mleczko, śmietana),
- awokado,
- erytrol- jego dodatek do posiłku spowoduje także mniejszy wyrzut insuliny.

Jedząc 5-6 posiłków ciągle pobudzamy trzustkę do wydzielania insuliny. Osoby z IO powinny skupić się na tym, żeby po pierwsze nie spożywać zbyt wielu węglowodanów, ale także aby jak najrzadziej spożywać posiłki – np 3, 4 duże, wysokotłuszczowe (są znacznie bardziej sycące, więc nie mamy potrzeby jeść co 3h, ale np co 4-5h). Nie jest wskazane podjadanie między posiłkami owoców, marchewek, gum do żucia, picie owocowych herbat, soków itp (nadal pobudzamy naszą trzustkę do pracy).

Dietę można wspomóc suplementacją:
- witaminą D3 i K2 MK-7,
- omega 3 dobrej jakości,
- resveratrol, kwercetyna,
- probiotyki  
- R-ALA – pomaga regulować gospodarkę cukrowo-insulinową,
- kompleks witamin B, najlepiej w formie zmetylowanej
 -zakwaszacze żołądka: np. ocet jabłkowy naturalnej fermentacji czy betaina HCL
- enzymy trawienne,
- selen, cynk, magnez, chrom,
- spirulina, chlorella,
- przyprawy typu cynamon cejloński, kurkuma.

Tutaj przeczytacie o tym, jak przywrócić wrażliwość komórek na insulinę.

Insulinooporność jest chorobą, której nie można lekceważyć! Należy wsłuchiwać się w organizm. Pamiętajcie: lepiej zapobiegać niż leczyć.


Komentarze (3)

  • Patrycja
    2017-07-05 10:45
    A co jeśli oprócz insulinooporności ma się dodatkowo stwierdzone stłuszczenie wątroby? Wtedy również należy jeść dietę wysoko-tłuszczową? Pozdrawiam.
    Odpowiedz
    • Małgosia Patrycja
      2017-07-06 09:16
      Jestem dokładnie w tej samej sytuacji i porównując obie diety wyrzuciłam z wątrobowej to czego zakazuje IO (m.in. burak, marchew, białe, pszenne pieczywo, makarony - grahamkę dopuszczają obie diety! - cukier oczywiście, masło, margarynę i podobne, zmienniaki (choć czasami zdarza mi się zjeść z wody, 1, 2 sztuki średniej wielkości i organizm reaguje dobrze). Wątrobowa zakazuje tłustych rzeczy np. makreli, łososia, tłustych mięs, orzechów, cebuli ale dodawanie ich w niedużych ilościach nie powinno szkodzić, dlatego trzeba po ich zjedzeniu dobrze przyglądać się sobie i reakcji organizmu. Obie diety łączy wiele elementów i naprawdę ich połączenie (a da się to zrobić eliminując skrajnie zakazane w obu dietach rzeczy) , to świetny sposób na zdrowy tryb życia! Zobacz jak wygląda dieta wątrobowa i IO, porównaj, wykreśl to czego z wątrobowej, to czego zakazuje kategorycznie IO i gotowe :-). Jeśli chcesz, a w kupie raźniej, to możemy razem stawić czoła temu :-). Pozdrawiam!
      Odpowiedz
  • Katarzyna Wawrzyniak - dietetyk
    2017-07-06 07:40
    Wszystko zależy od organizmu i jego reakcji. W diecie na pewno powinny się znaleźć zdrowe tłuszcze: z awokado, tłustych ryb, olej kokosowy, masło, oliwa- które chronią przed kamieniami w pęcherzyku żółciowym.
    Odpowiedz

Zostaw komentarz