Jak poradzić sobie z zaparciami?

W dzisiejszych czasach zaparcia są problemem, który dotyka ludzi w każdym wieku. Powodują trudności w oddawaniu stolca, bóle brzucha, gazy, wzdęcia, utratę apetytu, hemoroidy, czasami prowadzą do uszkodzeń jelita lub odbytu.

Mają wiele przyczyn:
- nieodpowiednia dieta,
- stres związany z szybkim tempem życia, pracą,
- zbyt mała ilość przyjmowanych płynów,
- zaburzona flora bakteryjna,
- niska aktywność fizyczna,
- siedząca praca,
- przyjmowanie niektórych leków,
- nadużywanie środków przeczyszczających,
- zbyt dużo cukru w diecie,
- nietolerancje pokarmowe i alergie (np. u dzieci uczulonych mleko krowie powoduje twarde stolce),
- leki: żelazo, hamujące wydzielanie kwasu solnego, przeciwbólowe, antydepresanty, rozkurczowe,
- niedobory magnezu i kwasu foliowego lub ogólnie witamin z grupy B,
- choroby: problemy z tarczycą, problemy z wątrobą,
- pasożyty,

Co zrobić aby pozbyć się problemu i poprawić perystaltykę jelit?

Wprowadzić aktywność fizyczną
Ćwiczenia pomagają w przesuwaniu się resztek pokarmu w jelitach. Wystarczy aktywność typu spacery, wchodzenie po schodach. Dodatkowo warto wykonywać niektóre obowiązki na stojąco (np. używać biurka stojąc).

Zwiększyć ilość spożywanego błonnika.
Błonnik wiąże się z wodą* w jelitach przez co zwiększa objętość mas kałowych, przyspiesza perystaltykę i wspomaga usuwanie niestrawionych resztek pokarmowych. Ma zdolność wiązania substancji toksycznych i metali ciężkich.
Pamiętajmy że każdy posiłek powinien zawierać włóknistą część żywności. Najlepsze źródła błonnika to: zielone warzywa liściaste (sałaty, szpinak), brokuły, kalafior, brukselka, świeże i suszone owoce (figi, śliwki), orzechy, pestki, nasiona (chia, siemię lniane).
*Jeśli nasza dieta jest bogata w błonnik, jednak pijemy zbyt mało płynów, niestety możemy nasilić problem zaparć. Błonnik napęcznieje, ale jego usunięcie będzie utrudnione.

Zwiększyć ilość wypijanych płynów.
Odpowiednie nawodnienie jest kluczowe nie tylko dla naszego zdrowia, ale też dla usprawnienia procesu trawienia i wydalania.
Starajmy się wypijać co najmniej 2l płynów dziennie (czysta woda, ziołowe herbaty, świeżo wyciskane soki warzywne). Płyny powinny być ciepłe lub mieć temperaturę pokojową.

Zadbać o prawidłową florę jelitową.
Do diety warto włączyć żywność zawierającą probiotyki i prebotyki.
- probiotyki (bakterie probiotyczne) - pożyteczne żywe organizmy, które wzmacniają i przywracają naturalną równowagę organizmu i systemu odpornościowego.
- prebiotyki - składniki pożywienia pobudzające wzrost lub aktywność korzystnych szczepów bakterii.

Dlaczego warto dbać o florę jelitową? Przeczytasz TUTAJ.

Wzbogacić potrawy o zioła i przyprawy.
Niektóre przyprawy i zioła poprawiają pracę układu trawiennego (kurkuma, pieprz Cayenne, pieprz czarny, kurkuma, imbir, oregano, rozmaryn, koper, kolendra, kminek, goździki).

Wprowadzić do diety miąższ z aloesu.
Aloes oczyszcza przewód pokarmowy i poprawia trawienie. Dzięki swoim adaptogennym właściwościom może pomagać zarówno przy zaparciach jak i biegunkach, przywracając prawidłowy cyklu trawienia. Dowiedziono, że zawarte w aloesie substancje zwiększają zawartość wody w masach kałowych, pobudzając perystaltykę jelit i wydzielanie śluzu, doprowadzając do szybkiego wypróżnienia.

Spożywać dobrej jakości tłuszcze.
Zdrowe tłuszcze, takie jak olej kokosowy, oliwa z oliwek, awokado, tłuste ryby, masło, orzechy i nasiona sprawiają, że stolec ma "lepszy pośizg" i wspomagają poruszanie resztek pokarmowych przez jelita.

Uzupełnić niedobór magnezu.
Niedobór magnezu wywołuje zahamowanie pasażu jelitowego.


Zostaw komentarz